Üldjoontes olen eelkõnelenuga nõus. Jah, kontserdil kõlanud palad olid tõepoolest Iréni kahelt viimaselt plaadilt. Esimesena kõlas muusika plaadilt Belső hang, mille kohta lauljanna ise ütleb, et hea muusika on vaikuse pikendus ning et meie oma hääl on pärit meie sisemisest vaikusest, meie hingest. Plaadil kõlavad palad moodustavad kokku meditatiivse sisemise rännaku, et äratada üles kusagil sisemuses uinuv ürgjõud. See on nelja loodusliku ürgelemendi, maa, vee, tule ja õhu elustamine läbi vaikuse, sisekaemuse, iidsete ungari palvete, laulude, arhailiste rahvaviiside ja gregooriuse meloodiate, loomulikema keelpilli – inimhääle ja nelja elementi elustavate pillide abil. Maa instrument oli didgeridoo, vee oma harf, tulele andis elu viiul ja õhu pani helisema shakuhachi. Palades kõlavad tekstid pärinevad erinevatelt ungari aladelt: Dunántúlist, Moldvast, Székelyföldist, Gyimesist. Viimane pala Belső hang ehk Sisemine hääl väljendab tänu vanematele ja esitab Iréni enese loodud mantra.

Kontserdi teises pooles kõlas osa palasid plaadilt Égi hang, mis on neljaosalise plaadisarja esimene väljaanne. Sarja ühendab idee inimhääle tervendavast väest. Inimhäälel ja laulmisel on oluline hingelist tervist hoidev ja harmooniat säilitav funktsioon ning võib ühtviisi abiks olla nii elu ja surma situatsioonides kui ka saatuse pöördelistel hetkedel. Traditsioonilistes kultuurides, nii ka ungari rahvaluules on olemas sellised tekstid ja meloodiad, mille abil peamiselt naised on läbi aastasadade keha ja hinge tasakaalu alal hoida aidanud.

Sakraalsuse ülesanne inimkultuuris on säilitada maailmakorda, ühtsust, tervist ja tasakaalu. Selle korra ja harmoonia säilitamisele aitavad kaasa aastaringi kulgemisele vastavalt korduvad laulud. Plaadil on peamiselt vanad, suulises traditsioonid elavad ungari rahvalaulud, mis kuuluvad jõulude, lihavõtete ja nelipühade kombestikku, aga ka Maarja-laulud, milles elustub kaitsva, varjava, abistava ja raviva jumalaema arhetüüpne kuju. Mõned ladinakeelsed laulud ja itaalia lauda esindavad Euroopa paralleele ning ametliku ja rahvaliku usklikkuse kõrvutielamise dünaamikat.

Muusikaliseks saateks on erinevad burdoontehnika võtted, mis aitavad enesesse süüvida. Plaadil kõlavad instrumentaalsed ja vokaalsed improvisatsioonid on inspireeritud salvestuskoha ehk Püha Istváni basiilika kabeli lummuslikust akustikast. Ka kontserdil kasutasid esinejad meisterlikult kõiki võimalusi, mida basiilika akustika ja ruumilahendus pakkus. Liikumis-, heli – ja isegi värvilahendused olid suurepäraselt läbi mõeldud, nii et kontsert pakkus täiuslikku elamust nii kõrvale kui silmale. Head muusikat on tunda kogu kehas ja see annab sära ja energiat pikemaks ajaks. Mulle oleks küll nagu tiivad kasvanud. Selles mängis ehk oma rolli seegi, et ma lõpuks südame rindu võtsin ja pärast kontserti oma iidoliga silmast silma paar sõna vahetasin.

Advertisements